Til fagfolk

ME Foreningen og dens medlemmer erfarer at mange danske læger og speciallæger samt sundhedsfagligt personale har et begrænset kendskab til ME – Dette hænger sandsynligvis sammen med, at der hele tiden kommer ny viden til. Især inden for de seneste år er det gået stærkt (se de mange nye videnskabelige artikler under Forskning). På den baggrund kan det være svært at følge med. Derfor bliver kun de nyeste  anbefalinger til udredning og behandling af ME nævnt på dette sted.

Vigtigst er det at fremhæve IOM-rapporten fra USA som i 2015 på grundlag af en gennemgang af de største 9000 pier-reviewed forskningsartikler konkluderede at ME er en 100% fysisk sygdom: IOM rapporten

Derudover kan man få en hurtig introduktion til den aktuelle situation,  ved at læse en kronik fra det norske Aftensposten, skrevet af universitetsforskere i Norge med godt kendskab til ME. De beretter meget rammende om den lidt fortvivlende diagnose- og behandlingssituation, som meget ligner situationen i Danmark. Læs kronikken Her. Både Norge og Sverige syntes alligevel længere fremme i forhold til viden og behandling og rehabilitering af ME-patienter. Det svenske socialmedicinske tidsskrift udgav i sept. 2016 dette temanummer med ME, som kommer rundt om sygdommen fra mange sider.

Fakta om ME

ME patienters livskvalitet
I 2013-14 blev der foretaget en dansk livskvalitetsundersøgelse blandt 21 kroniske sygdomme som sammenlignede livskvalitet på en international skala (EQ-5D) heriblandt også ME. ME patienterne kom ind på en sidste plads. Undersøgelsen kan læses her og er peer-reviewed:
www.prohealth.com/library/showArticle.cfm?libid=20705

Lægehåndbogen
ME Foreningen skal gøre opmærksom på, at Lægehåndbogens informationer om ME (i Lægehåndbogen kaldet ved den forældede betegnelse Kronisk Træthedssyndrom) er stærkt fejlbehæftede. Bl.a. blandes ME (ICD-10: diagnosekode G93.3) sammen med både Neurasteni (ICD-10: diagnosekode F48.0) og Udbrændthed (ICD-10: diagnosekode Z73.0). Mange af de kilder, Lægehåndbogens informationer baseres på, drejer sig om de psykiske diagnoser Neurasteni og Udbrændthed og ikke den fysiske diagnose ME. Ifølge WHO skal psykisk lidelse være udelukket, for at man kan stille ME diagnosen. Læs mere om ME Foreningens kritik af Lægehåndbogen her.

ME og psykiatri
Lige siden de første beskrivelser af sygdommen ME, har der været kamp om, hvorvidt sygdommen skulle placeres i psykiatrien eller somatikken – en slagmark, som mange sygdomme gennem tiden har været kastet ud på. Vi kender det fx. fra sclerose og mavesår. For ME står det ikke længere til diskussion blandt forskere, at denne sygdom hører til i somatikken – både fordi forskningen viser det og fordi somatiske behandlingsmetoder – omend flere endnu er på forskningsstadiet – kan fremvise afgørende resultater.

Dette bekræftes af ekspertpanelet bag IOM-rapporten (2015)

IOM-RAPPORTEN