Udredning

ME-diagnosen stilles som en udelukkelsesdiagnose. ME Foreningen anbefaler i lighed med bl.a Norges Helsedirektorat, at de nye internationale diagnosekriterier ICC for ME benyttes:
Dansk Klinisk Arbejdsark til lægen og speciallægen til udredning af ME.

ICC-kriterierne kan downloades på Bibliotek.dk:
ICC – dansk version. De kan også blive tilsendt ved henvendelse til ME Foreningens sekretariat på
sekretariat@me-foreningen.dk.

ICC diagnosekriterierne er udviklet af en international ME-ekspertgruppe. Læs mere om de forskellige kriterier her. Diagnosen stilles når patientens symptombillede og kliniske billede opfylder diagnosekriterierne.

Udredningsforløbet
I udredningen er det afgørende, at patienten ud over de målrettede spørgsmål, beskriver sin sygdomshistorie. Andre sygdomme, som kan forklare symptombilledet, skal udelukkes ved hjælp af en række laboratorieprøver, scanninger og eventuelt andre medicinske undersøgelser samt evt. psykologisk udredning.

ME påvises let ved en konditest
Man kan let sandsynliggøre, om en patient har ME ved at gennemføre en simpel konditest og gentage den efter 24-48 timer. Så vil det nemlig vise sig, at ME-patienters ydevne falder kraftigt.

Det var de amerikanske læger dr.Snell og dr.Stevens, der allerede i 2013 viste, at man med 95 % sikkerhed kan identificere ME-patienter ved en klassisk konditest, hvor der måles på hjerte- og lungeaktivieten. Kardinalsymptomet for ME-patienter er en tydelig anstrengelseudløst udmattelse kaldet PEM (Post Extertional Malaise).
Se slides 18 – 26.

PEM skyldes ikke dekonditionering men en dysfunktion i patientens energimetabolisme. Seneste forskning fra Norge finder evidens for at sukker og lipidomsætningen hos patienterne er dysfunktionel. Hvilket  peger i retning af et kompromitteret stofskifte. Patienter anbefales kun aktivitet i det omfang at det ikke fremprovokerer symptomaktivering.

Læs forskningsartiklen, der fortæller om resultatet af konditest hos ME-patientger: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0145453#sec011

Norsk udredningsprotokol
Center for ME på Oslo Universitetssygehus har udarbejdet en udredningsprotokol, som ME Foreningen anbefaler danske læger at benytte indtil, der forelægger en dansk udredningsprotokol. Centeret har også en enhed for børn og unge under 18 år. Den kan downloades HER