Dansk sundhedsvæsen mangler efteruddannelse i ME
En engelsk organisation af læger der selv har ME har i 2022 lavet en kort oversigt til andre læger om ME og de nye anbefalinger fra NICE i 2021 samt lavet et efteruddannelses webinar om emnet:
Derfor er det som læge og fysioterapeut nødvendigt at opdatere sig på et af disse 1-times e-learning (CME-point) moduler udviklet til læger. (engelsk) for blot at få den helt grundlæggende viden som mangler at finde vej til det sundhedsfaglige pensum herhjemme.
On-line efteruddannelse i ME til læger
- ME/CFS og de nye NICE anbefalinger 2022
- ME Clinicians Coalition er en sammenslutning af ME-forskere og klinikere bag et digitalt efteruddannelsesprogram
- Medscape har netbaserede efteruddannelse i ME med CPD/CME-point. Log ind på www.medscape.org og vælg :
Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome: A Case-Based Learning Module - Dr. Nina Murihead står bag et gratis on-line ME/CFS efteruddannelseskursus (+ CME point) for sundhedsprofessionelle.
- Bateman/Horne ME-center digital ME-kursus
- Amerikanske sundhedsmyndigheders information om ME til sundhedsprofessionelle.
- Australske sundhedsmyndigheders efteruddannelse og information om ME
Britiske sundhedsmyndigheder (NIHR) etablerede derfor i 2018 dette gratis digitale efteruddannelseskursus for primær praksis til ME.
Hensigten med kurset er:- Større faglig sikkerhed i forhold til at genkende ME-patienterne i praksis.
- Tilstrækkelig viden om sygdommen fremmer ansvarsfordelingen mellem primærsektor og specialiserede klinikker og øger patientsikkerheden samt nedbringer antallet af klagesager.
- ME omfatter flere specialer. Viden og patienter tabes i rejsen mellem specialerne
- Tydeliggøre de fejlopfattelser og udfordringer forbundet med diagnosen og patientgruppen.
Fysioterapeuter og sygeplejersker:
Konsekvenser og nødvendighed af at møde patienter med ME med opdateret viden
En undersøgelse blandt praktiserende læger om deres grundlæggende lægefaglige viden om ME viste, at den er yderst begrænset og medfører forsinket diagnose og uhensigtsmæssige lange og fejlbehæftede udredningsforløb. En af årsagerne, som også gør sig gældende i Danmark, er den afsatte tid til undervisning i ME på de sundhedsfaglige studier. Denne artikel peger på nødvendigheden af nyt syn på ME i undervisningen af sundhedspersonale med vægt på evidensbaseret viden i stedet for dogmer og stigmatiserende holdninger til patientgruppen.
Graf fra forskningsartiklen “Medical School Education on Myalgic Encephalomyelitis “
Mistro og manglende viden hos fagpersoner om ME
EUROMENE – ME-forskergruppe i EU – har i denne artikel fra 2020 kortlagt europæiske praktiserende lægers manglende viden og forståelse af sygdommen i dag.
Results:
33 papers were identified in the MEDLINE search. The quantitative surveys of GPs demonstrated that a third to a half of all GPs did not accept ME/CFS as a genuine clinical entity and, even when they did, they lacked confidence in diagnosing or managing it. Lack of knowledge and understanding of ME/CFS among GPs is widespread, and the resultant diagnostic delays constitute a risk factor for severe and prolonged disease. Failure to diagnose ME/CFS renders problematic attempts to determine its prevalence, and hence its economic impact.